יום שני, 27 במאי 2013

אפליית חילונים בקווי חרדים - מקרה עפולה צפת

צפת ועפולה, שתי ערים מרכזיות בצפון הארץ, יהיה זה אך טבעי שקו אוטובוס ישיר יחבר בין השתיים, בפרט שבשתיהן מרכזים רפואיים – בית חולים העמק בעפולה ובית חולים זיו ובית החולים הפסיכיאטרי בצפת – המשרתים את כלל אוכלוסיית הצפון. אך אם נבדוק בפורטל קווי התחבורה בישראל של משרד התחבורה, נראה שכדי להגיע מעיר אחת לרעותה נצטרך להיטלטל בשני אוטובוסים, ובמקרים מסוימים אף בשלושה. והמחיר... לא זול בכלל. 


תוצאות חיפוש קווי אוטובוס מעפולה לצפת -
רק בשילוב שני קווים ויותר
לשם המחשה, המרחק בין עפולה לתל אביב הוא כמאה ק"מ, משך הנסיעה הוא כמעט שעתיים וחצי ומחיר הנסיעה הוא 30 ש"ח (הקו בין תל אביב לבאר שבע, שגומא מרחק של כ- 110 ק"מ, עולה 17 ש"ח בלבד - אך זה נושא לפוסט נפרד), ואילו על מרחק של כ-75 ק"מ ונסיעה של שעה ארבעים עד שעתיים הנוסעים בין עפולה לצפת צריכים לשלם כ- 35 ש"ח.

קו 984 מעלה נוסעים בעפולה בימים טובים יותר
(צולם בתחנה בצומת מכבי האש)
ובכן, מסתבר שעד לא מזמן היה קו ישיר בין עפולה לצפת, קו 984 שנוסע בין בני ברק לצפת. אמנם היה מלכוד, הקו לא עצר בתחנה המרכזית אלא רק בצומת גבעת המורה ובמעונות הסטודנטים (לפני פתיחת הכביש העוקף, התחנה הייתה בצומת מכבי האש), שתי תחנות מאוד לא מרכזיות בעפולה, אבל ליודעי ח"ן שהכירו את הקו זה היה נוח מאוד, שלא לדבר על כך שמחיר הנסיעה היה 30 ש"ח בלבד.

השאלה המתבקשת, כמובן, היא למה קו כה הגיוני וחיוני לא עוצר בתחנה המרכזית, או לפחות בתחנה במיקום מרכזי ומוכר כמו בית חולים העמק, למשל? התשובה היא שזה קו לחרדים. כנראה שכדי שהחרדים לא יצרכו להתערבב עם החילונים, רחמנא ליצלן, הקו לא עוצר בתחנה המרכזית ובכלל עצם מעברו בעיר מוסתר.

על השלט בתחנה מצוין "984",
אבל לא שהיעד הוא צפת
אבל, כנראה שגם המעט הזה היה יותר מדי עבור הנוסעים החרדים בקו, מכיוון שלאחרונה הוכנסו בו שינויים ואי אפשר עוד לעלות בעפולה ולנסוע לצפת, וכשעולים בצפת אי אפשר לקנות כרטיס לעפולה. אמנם התחנות קיימות עדיין, אך בנסיעה לצפת התחנות הן להורדה בלבד ובנסיעה מצפת התחנות בעפולה הן לאיסוף בלבד. מעניין לראות שבכיוון לצפת הקו כן עוצר לאסוף נוסעים בכפר תבור ובאילניה (מסומן בצהוב), אבל בעפולה לא.

בנוסף לקו 984, שעד לא מזמן עוד עצר בעפולה, קיימים שני קווים נוספים שנוסעים לצפת וחולפים בעפולה: 981 לבני ברק ו- 982 לירושלים, שעוברים דרך מירון. כמובן, הם אינם עוצרים בעפולה. למה תושב עפולה שרוצה להגיע למירון או לאמירים צריך לקחת לפחות שלושה אוטובוסים ולהיסחב שעות בדרכים, כשיש אוטובוס שעובר בעפולה ומגיע ישירות לשם ומשם? לאלוהי משרד התחבורה פתרונים.

למרבה הצער, המקרה של הקווים לצפת אינו יוצא מהכלל ואפליית חילונים בקווים שמשרתים בעיקר חרדים היא בעיה נפוצה. תחבורה ציבורית נועדה לשרת את הציבור הרחב ואסור למנוע מאוכלוסיות מסוימות ליהנות מקו מסוים בצורה שרירותית. לא ייתכן שמשרד התחבורה ינקוט בכל מיני שטיקים וטריקים כדי למנוע מהציבור החילוני להשתמש בקווי תחבורה ציבורית מסוימים, רק כי לנוסעיו החרדים לא נאה לנסוע עם חילונים. זוהי פשוט אפליה בוטה על רקע דתי. הרי אם היו מונעים מחרדים לנסוע בקווים רגילים, הזעקות היו נשמעות עד לב השמיים, ובצדק.

לסיכום, שלחתי מכתב למשרד התחבורה בנושא. נראה אם ומה הם יענו. מבטיח לעדכן.


תחנות בכיוון בני ברק-צפת
בעפולה הורדה בלבד, אבל בכפר תבור ואילניה איסוף והורדה



תחנות בכיוון צפת-בני ברק
בעפולה, איסוף בלבד

2 comments:

  1. היי יוסי,

    אני מתגורר בירושלים והורי במקור מצפת, כך שיצא לי לנסוע לא פעם ב982...

    לגופו של עניין - אתה צודק נעשו שינויים בקו שפוגעים בשירות לציבור החילוני, אשר, ככל הידוע לי, הונהגו כתוצאה מלחץ של הציבור החרדי. הדבר פסול, והלוואי שלא היה כך.

    עם זאת, ראוי רק לציין שקו 982, למשל, הינו קו לנסיעות ארוכות אשר ברובן ככולן של הנסיעות עוזב את תחנות המוצא כשהוא עמוס לעייפה ואין בו מקומות ישיבה נוספים. מכך, שעצירה בעפולה להעלאת נוסעים לא תוביל לשירות טוב יותר, כי גם ככה אין איפה לשבת.

    דבר נוסף - לדאבוני, ולשמחתי בד בבד, אגד החלה להשוות את מחירי הנסיעה בקווים אלו למחירים ה"רגילים". כנראה עקב תביעות שונות שהוגשו כנגדה בנושא זה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על תגובתך.
      1. אם הקו יוצא עמוס לעייפה, ויהיו נוסעים נוספים שירצו לעלות בעפולה, או בכיוון ההפוך לרדת בעפולה, זה ייתן סיבה להגברת התדירות - כך שני הצדדים יצאו נשכרים.
      2. הייתי מעדיף שיורידו את המחירים לרמה של קווי החרדים, ולא שיעלו את המחירים. אני לא מחפש לפגוע בחרדים, אלא לשפר את השירות לכולם. תחבורה ציבורית יעילה וזולה היא אינטרס לאומי חוצה מגזרים.

      מחק