יום שלישי, 26 בפברואר 2013

ניצול מערכת המשפט לאיום על חופש הביטוי


האגודה לזכויות האזרח פרסמה דוח מרתק על משפטי דיבה כאיום על חופש הביטוי, בן יותר ממאה עמודים, אך מומלץ מאוד לקריאה לכולם. הדוח מתואר כך באתר האגודה: 


בדוח זה אנו סוקרים את הזירות השונות והמגוונות שבהן רווחת תופעת האיומים והתביעות המשתיקות בישראל. אנו עומדים על המאפיינים של תביעות משתיקות, ועל ההשלכות החברתיות הקשות שיש לאיומים ולתביעות המשתיקות על חופש הביטוי. הדוח מביא ניתוח של הסיבות לכך שבמשפט הישראלי, תביעות דיבה, או איום בהן, הם כלי כל כך אפקטיבי להשתקת ביקורת.


לטעמי, אחד הפרקים החשובים ביותר הוא יחסה המתנשא והמנותק של מערכת המשפט אל האזרח הפשוט, וגם הפחות פשוט. בפוסט "אזרחי ישראל הפכו מטרה לסחיטה" כתבתי על כך ש"בתי המשפט, שאמונים על הצדק לכאורה, כמעט תמיד משתפים פעולה עם המערכת ובאים אל האזרח הפשוט בדקדוקי עניות". כנראה שנתליתי באילנות גבוהים, כי הדוח טוען ש"הלך הרוח ששורר בשיח המשפטי" הוא ש"האיזון בין חופש הביטוי ובין הזכות לשם טוב יושג במהלך המשפט". והדוח ממשיך:


אבל המחיר הכבד שכרוך בניהול המשפט, אינו מהווה חלק מנוסחת האיזון. גישה זו תורמת באופן משמעותי לריבוי תביעות משתיקות, ולאפקטיביות הגדולה של מכתבי התראה ואיום ככלי השתקה. היכולת של ארגון סביבתי, של עובד או של בלוגר לעבור את כל תלאות ההתדיינות המשפטית היא קטנה, וכיוון שהוא לא פועל למטרות רווח גם אין לו אינטרס כלכלי שיצדיק את המחיר של ניהול משפט. התוצאה היא שרבים מהנתבעים יעדיפו "להתקפל" כבר בתחילת המשפט ולהגיע להסדר עם התובע, גם אם הדבר כרוך בוויתור על זכותם להתבטא ולפעול. רבים עוד יותר הם הנתבעים הפוטנציאליים שיעדיפו לחסוך לעצמם את הביקור בבית המשפט, ויוותרו על הביטוי או על ההשתתפות בוויכוח הציבורי מייד לאחר שהם נתקלים באיום משפטי. 
מבחינתו של הנתבע קיים אפוא הבדל של יום ולילה בין סילוק תביעה משתיקה בתחילת הדרך ובין דחייתה בסופו של המשפט. אבל הנטל, המשאבים ותעצומות הנפש העצומים שנדרשים מהנתבע עומדים מאחורי הקלעים של בימת ההתדיינות – מחוץ לטווח ראייתו של בית המשפט. מנקודת המבט של משפטנים ההתדיינות היא מעשה יומיומי ומובן מאליו, תהליך שגרתי לעשיית צדק ולהגנה על ערכים חברתיים. אבל מחוץ לאולם המשפט, ההגנה על חופש הביטוי לא "באה על סיפוקה בהליך העיקרי" של המשפט, והיא מחייבת לעשות מאמץ מיוחד כדי לייתר את המשפט מלכתחילה.
למעשה, הדוח טוען שבית המשפט דבק בפורמליות שזרה לאזרח מהשורה, ואף מרתיעה אותו, וכך מונע ממנו משפט צדק ופוגע בחופש הביטוי ובאפשרות של האזרח לעמוד על שלו מול מערכות גדולות ודורסניות. אלה דברים שרבים מאיתנו מרגישים באינטואיציה, וסופסוף מקבלים ביטוי הולם.

כפי שכתוב בהמשך התיאור באתר האגודה, הדוח: 
...מונה שורה של צעדים שבהם ניתן לנקוט, בשדה המשפטי כמו גם בשדה הציבורי, כדי להקטין את האפקט המצנן של תביעות משתיקות על חופש הביטוי.
לדעתי, חובה עלינו כאזרחים ללחוץ על נבחרנו לאמץ את ההמלצות שניתנות בדוח הזה ולגבש אותן לידי חקיקה, על מנת להגן על עצמנו כפרטים מול המערכת ותאגידים וכן על חופש הביטוי והדמוקרטיה בישראל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה